Heative Algemene voorwaarden.
Op al onze diensten, aanbiedingen en overeenkomsten zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.
ALGEMENE VOORWAARDEN
Definities
- Bestelling: het Persoonlijk Aanbod in het kader van de Collectieve Inkoop Warmtepompen dat bestaat uit een compleet warmtepompsysteem inclusief Levering en garanties zoals Klant afneemt van Leverancier bij het sluiten van de Overeenkomst;
- Initiatiefnemer: Vereniging Eigen Huis is initiatiefnemer van de Collectieve Inkoop Warmtepompen;
- Klant: deelnemer aan de Collectieve Inkoop Warmtepompen die het Persoonlijk Aanbod heeft geaccepteerd;
- Leverancier: Heative B.V. die voor de Collectieve Inkoop Warmtepompen het recht heeft verworven om toegewezen deelnemers van de Collectieve Inkoop Warmtepompen een Persoonlijk Aanbod te doen;
- Levering: het leveren, plaatsen en aansluiten van het complete warmtepompsysteem zoals bedoeld onder Bestelling, voorwerp van de Overeenkomst tussen Klant en Leverancier, op zodanige wijze dat dit volledig functioneert;
- Overeenkomst: bij acceptatie van het Persoonlijk Aanbod heeft de deelnemer een Overeenkomst gesloten en is hij Klant geworden;
- Schouw / Technische Check: een visuele beoordeling op afstand (via digitale middelen) van de situatie van de woning door de Leverancier over de mogelijkheden om al dan niet een warmtepompsysteem te kunnen plaatsen in te schatten.
- Persoonlijk Aanbod: de offerte die de deelnemer aan de Collectieve Inkoop Warmtepompen ontvangt na de veiling;
1. Toepasselijkheid
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de Overeenkomst tussen de Leverancier en de Klant die het aanbod van de Collectieve Inkoop Warmtepompen heeft geaccepteerd.
- De rechtsverhouding tussen Klant en Leverancier wordt beheerst door de Overeenkomst, de begeleidende stukken bij de Overeenkomst, het schouwrapport, de factuur, het opleverdocument en deze Algemene Voorwaarden. Specifieke voorwaarden in
- Overeenkomst prevaleren altijd boven de Algemene Voorwaarden. Onderhavige Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle tussen Klant en Leverancier gesloten Overeenkomsten.
- Als uit de schouw naar voren komt dat Levering van Bestelling redelijkerwijs niet mogelijk of veilig is, heeft Leverancier het recht de Overeenkomst binnen 14 dagen na de schouw te ontbinden. Bij ontbinding ontvangt Klant een eventuele aanbetaling volledig retour. Klant heeft nimmer recht op (schade)vergoeding.
- Leverancier is bevoegd om haar verplichtingen onder Overeenkomst te laten uitvoeren door derden, maar blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de nakoming van Overeenkomst.
- Alle werkzaamheden onder Overeenkomst worden door daartoe opgeleide en vakbekwame personen uitgevoerd. Leverancier (of onderaannemer) zal bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde Nederlandse wet- en regelgeving in acht nemen, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
- Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden door een bevoegd rechter nietig of niet-bindend wordt geacht, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht.
2. Bestellingen en Prijzen
- Prijzen van Persoonlijk Aanbod en Overeenkomst zijn altijd inclusief BTW.
- Gedetailleerde prijsspecificatie van alle componenten van Bestelling is gezien de aard van de Collectieve Inkoop Warmtepompen niet mogelijk.
- Indien na de totstandkoming van Overeenkomst Bestelling niet meer binnen een redelijke termijn leverbaar is, is Leverancier gerechtigd een kwalitatief vergelijkbare Bestelling te leveren. Leverancier verplicht zich Levering conform de eerder overeengekomen prijs en conform eisen die gesteld zijn door organisator aan de producten. Klant is gerechtigd om Bestelling te weigeren en de Overeenkomst kosteloos te ontbinden.
- Indien na datum van het toezenden van de Overeenkomst, van overheidswege regelgeving wordt opgelegd waardoor één of meer kostprijsfactoren een verhoging ondergaan, en met deze gewijzigde regelgeving nog geen rekening is gehouden in
- Overeenkomst, is Leverancier gerechtigd en gehouden de overeengekomen prijs overeenkomstig te verhogen. Klant is gerechtigd om Bestelling te weigeren en de Overeenkomst kosteloos te ontbinden.
- Leverancier vrijwaart Klant voor eventuele navordering van invoerrechten en/of andere wettelijke navorderingen.
- Leverancier kan nimmer verantwoordelijk worden gehouden voor wijzigingen of afschaffing van het systeem van subsidies, belastingvoordelen of andere fiscale gunstmaatregelen.
- Meerwerk of maatwerk kan en mag enkel in rekening worden gebracht indien:
- Het meerwerk bij Klant bekend is gemaakt voor Levering (in het schouwrapport) of op de dag van Levering. Het moet met de Klant besproken zijn en bevestigd zijn door middel van een ondertekend opleverdocument door de Klant.
- Vanuit de aard van de Collectieve Inkoop Warmtepompen zijn er geen verrekeningen mogelijk voor minderwerk.
3. Verantwoordelijkheden
- Klant staat ervoor in dat hij gerechtigd is tot het afnemen van de Bestelling. Dit betekent onder andere dat de Klant ervoor instaat dat hij eigenaar is van de woning op het moment van Levering van de Bestelling.
- De ruimte die nodig is voor het uitvoeren van de werkzaamheden is voor aanvang van de werkzaamheden door Klant vrijgemaakt. Eventueel benodigde standplaats, elektriciteit en water is gratis beschikbaar voor de monteurs.
- Indien nodig plaatst Leverancier een ladder, steiger of hoogwerker op of buiten het perceel ten behoeve van de werkzaamheden. De Klant doet zelf de aanvraag van een eventuele vergunning.
- Klant zorgt zelf voor tijdig aanvragen van eventuele vergunningen voor bijvoorbeeld monumenten en beschermd stads- of dorpsgezicht of van toestemming van de buren indien benodigd.
- Klant is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door hem verstrekte informatie, voor zover dit redelijkerwijs verwacht kan worden. Indien er wijzigingen plaatsvinden in zijn gegevens, zullen deze per ommegaande telefonisch of per e-mail worden doorgegeven aan de Leverancier.
- Leverancier dient voldoende expertise te hebben om te beoordelen of de dakbedekking potentieel asbesthoudend is. Mocht er zichtbaar asbest bewerkt worden, of er had redelijkerwijs een verwachting moeten zijn, dan is de Leverancier aansprakelijk voor de gevolgen.
- De elektrische installatie in de woning/gebouw van de Klant dient conform NEN1010 te zijn. Indien, los van het warmtepompsysteem, werkzaamheden aan de elektrische installatie in de woning moeten worden verricht om deze conform NEN1010 voorschriften achter te laten, kunnen daar meerkosten voor berekend worden aan Klant, ten laatste vast te stellen bij Levering. Leverancier is niet verplicht deze werkzaamheden uit te voeren.
- Leverancier is verantwoordelijk voor de controle van de geschiktheid van de hoofdaansluiting ten opzichte van het totaal benodigd vermogen van de warmtepomp, ten laatste vast te stellen bij Levering. Indien de hoofdaansluiting verzwaard moet worden, is dit de verantwoordelijkheid van Klant. Leverancier dient Klant schadeloos te stellen als de hoofdaansluiting ongeschikt is en Leverancier dit niet heeft vastgesteld en medegedeeld aan Klant.
- Leverancier voert een Schouw uit om in te schatten of de woning geschikt is voor de installatie van een warmtepompsysteem. Deze Schouw is echter géén bouwkundige of technische keuring van de staat van de woning. Als op de dag van installatie blijkt dat de installatie geen doorgang kan vinden door gebreken die Leverancier tijdens de Schouw niet heeft waargenomen en redelijkerwijs niet had behoren waar te nemen, hebben beide partijen het recht de Overeenkomst te ontbinden. Klant heeft in dat geval geen recht op compensatie. Leverancier kan aanbieden dat er tegen een meerwerkprijs worden gezorgd voor een passende situatie.
- Als bij installatie van eventuele monitoring blijkt dat de aansluiting bemoeilijkt is doordat Klant niet beschikt over een juist of toegankelijk netwerk (doordat bijvoorbeeld het wachtwoord van de router zoek is) dan mag Leverancier na maximaal 30 minuten, met achterlating van duidelijke instructies, Klant zelf de verantwoordelijkheid geven voor het voltooien van de aansluiting van de monitoring. Dit dient vermeld te zijn op het door de Klant getekende opleverdocument. Indien deze Bestelling werkend is opgeleverd, dan is Klant onverminderd verplicht tot volledige betaling van de factuur. Klant dient de werking van de monitoring te controleren en kan binnen 30 dagen een beroep doen op de Leverancier voor het voltooien van de aansluiting van de monitoring. Wanneer de monitoring niet functioneert als gevolg van de netwerkaansluiting en/of door wijzigingen van de provider van de Klant wordt de Leverancier gevrijwaard van enige aansprakelijkheid.
- Klant stemt ermee in dat de buitenunit bij of aan de woning/het gebouw wordt geplaatst en is ermee bekend dat deze geluid kan maken. De buitenunit dient te allen tijde vrijgehouden te worden zodat deze voldoende ventilatie heeft. Leverancier is verantwoordelijk voor de levering van een warmtepompsysteem dat voldoet aan de geldende wet- en regelgeving omtrent geluidseisen.
- Indien Leverancier na initiële en werkende oplevering van Bestelling, inclusief monitoring, door Klant wordt gevraagd om een storing op te lossen, dan kan Leverancier kosten in rekening brengen indien de oorzaak van storing is gelegen in de componenten die niet zijn geleverd door Leverancier en/of de storing (aan te tonen door de Leverancier) niet door falen van Levering veroorzaakt is.
- Tijdens en vlak na de installatiewerkzaamheden dient een tekenbevoegd persoon aanwezig te zijn voor het tekenen van het opleverdocument van Bestelling.
4. Leveringen
- Indien Levering door toedoen van Leverancier, behalve door aan de Klant gemelde overmacht of vanwege redenen die de Klant toe te rekenen zijn, later dan de streefdatum voor deze actie (30 juni 2024) geschiedt, dan is een compensatieregeling voorzien die van start gaat één maand na deze Streefdatum. De compensatieregeling start dus vanaf 31 juli 2024, voor zover de Bestelling op die datum nog niet is opgeleverd. De compensatieregeling voorziet in een vergoeding van €3,50 per dag, die wordt gerekend in kalenderdagen. Het totaal aantal dagen waarvoor een dagvergoeding wordt verstrekt is het aantal dagen vanaf de start van de compensatieregeling tot de datum waarop het systeem volledig werkzaam is opgeleverd. Als het schouwrapport binnen een tijdsbestek van een maand vóór de streefdatum wordt geaccepteerd door Klant, dan is de Leverancier gerechtigd de streefdatum met maximaal één maand te verlengen.
- Bij de veiling zijn door de Initiatiefnemer en Leverancier aannames gedaan, zoals over het aantal deelnemers dat het aanbod accepteert en Klant wordt. Als het aantal Klanten hoger ligt dan verwacht, dan wordt het mogelijk onhaalbaar voor Leverancier om aan streefdatum voor Levering te voldoen. Indien deze situatie zich voordoet dan heeft Initiatiefnemer het recht om de streefdatum naar redelijkheid en billijkheid aan te passen. Klant zal in dat geval uiterlijk 31 januari 2024 hierover bericht ontvangen
- De startdatum voor de compensatieregeling gaat in dat geval – in afwijking van hetgeen eerder in dit artikel is gesteld – pas in na het verstrijken van één maand na de nieuwe streefdatum.
- Leverancier zal Levering op de afgesproken datum binnen twee werkdagen afronden. Als Klant meer dan drie dagen thuis dient te zijn voor Levering van Bestelling, dan ontvangt Klant vanaf de vierde dag €50,- compensatie per dag dat klant thuis moet zijn, tenzij het gaat om een Bestelling waarvan in het schouwrapport is aangegeven dat de Levering meer dagen in beslag zal nemen.
- Indien Levering geen doorgang kan vinden vanuit Leverancier, dan wordt Klant op de hoogte gebracht tenminste de dag vóór aanvang van Levering. Als de Levering niet vóór aanvang wordt afgemeld dan krijgt de Klant eenmalig €50,- compensatie. Indien
- Levering geen doorgang kan vinden vanuit Klant, dan wordt Leverancier op de hoogte gebracht tenminste de dag vóór aanvang van Levering. Als de Levering niet tenminste de dag vóór aanvang is afgemeld, dan kunnen hiervoor kosten bij de Klant in rekening worden gebracht.
- Klant dient zich ervan bewust te zijn dat weersomstandigheden (of door de overheid aangekondigde maatregelen in crisissituaties) waardoor Levering verhinderd is of als onveilig wordt beoordeeld kort voor Levering of zelfs tijdens Levering, kunnen leiden tot uitstel van Levering zonder dat Klant recht heeft op compensatie.
5. Betalingen
- Klant doet een aanbetaling van €150,- als onderdeel van de Overeenkomst. Na ontvangst van de aanbetaling zal Leverancier de schouw uitvoeren. Leverancier neemt de Overeenkomst niet in behandeling als er geen aanbetaling is gedaan. De Overeenkomst wordt dan ontbonden. Zie artikel 8 voor omstandigheden waarin de aanbetaling geretourneerd wordt.
- Leverancier heeft naast de aanbetaling zoals genoemd in lid 1 de mogelijkheid om niet eerder dan 6 weken vóór de aangekondigde datum van Levering een voorschot in rekening te brengen. De hoogte van dit voorschot bedraagt maximaal €2.000. Het voorschot mag uitsluitend bij de Klant in rekening worden gebracht indien dit in het door de Klant geaccepteerde Persoonlijk Aanbod is vermeld.
- Leverancier verzendt de restfactuur (totaalprijs minus aanbetaling) na Levering. Tenzij anders overeengekomen, geldt voor Klant na ontvangst van de restfactuur een betalingstermijn van 7 kalenderdagen.
- Indien Klant niet tevreden is over de Levering dan moeten redenen binnen de betaaltermijn kenbaar gemaakt worden. Klant kan dan in overleg met Leverancier besluiten om een proportioneel deel van de factuur na oplossing te voldoen.
- Bij gebreke aan betaling op de vervaldag van heel of een deel van de factuur, zal Klant éénmalig een herinnering ontvangen en daarmee in gebreke worden gesteld. Klant dient binnen 14 kalenderdagen, na dagtekening van de ingebrekestelling, de gehele factuur betaald te hebben.
- Bij gebreke aan betaling op de vervaldag van de herinnering van heel of een deel van de factuur worden incassokosten in rekening gebracht gelijk aan de maximale incassokosten zoals de wet deze voorschrijft met een minimum van €40,-. Daarnaast zal zonder voorafgaande melding een jaarlijkse interest aan de hand van de dan geldende wettelijke rente voor consumententransacties verschuldigd zijn vanaf de vervaldatum van de factuur.
- Bij gebreke aan betaling kan Leverancier Bestelling terugvorderen. Eventuele kosten voor werkzaamheden en transport van goederen zijn ten laste van Klant. Bij gebreke aan betaling moet Klant toegang verlenen om Bestelling terug te vorderen.
- Service en garanties zijn enkel van kracht na volledige betaling van de factuur.
6. Risico en eigendomsoverdracht
- Eigendomsoverdracht van Bestelling vindt plaats na Levering door Leverancier en na volledige betaling van de factuur door Klant.
- Overdracht van verantwoordelijkheid van Bestelling vindt plaats bij Levering. Hierna dient Klant zorg te dragen over het warmtepompsysteem als een goed huisvader. Dit betekent onder andere dat Klant zorgdraagt voor het (laten) schoonmaken van de warmtepompen en voor de controle en verwijdering van eventuele vogelnestjes of vuilophoping op of onder de warmtepomp
- Indien Klant een storing van het warmtepompsysteem signaleert, wordt deze direct gemeld bij de Leverancier.
- Levering van de volledig werkende Bestelling wordt door Klant bevestigd middels ondertekening van een opleverdocument. Eventuele voorbehouden of aanpassingen van Overeenkomst op de dag van installatie moeten duidelijk beschreven staan in het opleverdocument. Betaling door de klant geschiedt na volledige oplevering.
- Klant mag bij verkoop van de woning het eigendom van Bestelling overdragen aan de koper van de woning. Klant dient daartoe alle eigendomsdocumenten, waaronder factuur en voorwaarden, over te dragen aan koper. Alle garanties gaan conform deze Algemene Voorwaarden over op de nieuwe eigenaar.
7. Klachten
- Klachten dienen via opleverdocument, mail of brief aan Leverancier kenbaar worden gemaakt en de ontvangst van de klacht dient door Leverancier schriftelijk te worden bevestigd.
- Schade en het oplossen van schade veroorzaakt door Leverancier gedurende de installatiewerkzaamheden valt altijd onder verantwoordelijkheid van Leverancier en wordt als klacht behandeld. Klant dient Leverancier tijdig (binnen afzienbare termijn) in staat te stellen de klacht te verhelpen. Klachten dienen via opleverdocument, telefoon, e-mail of brief aan Leverancier kenbaar worden gemaakt en de ontvangst van de klacht dient door Leverancier te worden bevestigd.
- Leverancier verplicht zich om bij ontvangst van een klacht binnen 5 werkdagen te reageren.
- Leverancier verplicht zich, mits redelijkerwijs mogelijk, om de klacht binnen 10 werkdagen te verhelpen.
- Voor gebreken, waaronder beschadiging van de goederen van de Bestelling, dient Klant binnen bekwame tijd een klacht in te dienen bij Leverancier. Een klacht over een gebrek niet binnen bekwame tijd na Levering door de Klant wordt gemeld kan geen aanleiding geven tot enige aansprakelijkheid van de Leverancier.
8. Ontbinding
- De Overeenkomst is afhankelijk van de uitkomst van de schouw die door de Leverancier wordt uitgevoerd. Na ontvangst van het Schouwrapport heeft de Klant vier (4) weken de tijd om dit schriftelijk te bevestigen. Na die vier weken vervalt het Schouwrapport en wordt deelname van de Klant geannuleerd. Na schriftelijk akkoord op het schouwrapport heeft de Klant de Overeenkomst bevestigd. In de situatie dat de Leverancier en de Klant geen overstemming bereiken over het schouwrapport dan mag de Leverancier of de Klant de Overeenkomst ontbinden. De aanbetaling gaat dan retour naar de Klant.
- Klant heeft recht op een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen nadat de materialen van de Bestelling geleverd zijn, gedurende welke periode hij zonder opgaaf van reden de Overeenkomst kan ontbinden. Klant ontvangt bij voornoemde ontbinding zijn aanbetaling volledig retour. De Klant doet dit door een herroepingsformulier in te vullen (te vinden op de website van de Leverancier) en per post naar de Leverancier te sturen. De kosten van de retourzending zijn voor rekening van de klant.
- In geval de Bestelling na retour ontvangst schade vertoont, die kan worden toegerekend aan de Klant, dan is Leverancier gerechtigd om de schade aan de Klant in rekening te brengen. Kleine beschadigingen als gevolg van installatie vallen hierbuiten.
- Klant verliest aanbetaling indien Bestelling na de bedenktijd wordt geannuleerd door Klant;
- Als Klant vanwege aantoonbare afwijzing van vergunning, externe financiering of andere in Overeenkomst overeengekomen ontbindende voorwaarden, de Overeenkomst wenst te ontbinden, ontvangt Klant de aanbetaling volledig retour.
- De Klant is gerechtigd de Overeenkomst met de Leverancier met onmiddellijke ingang te ontbinden, door middel van een daartoe aan de Leverancier gericht schrijven indien:
- De Leverancier voorlopige of definitieve surseance van betaling wordt verleend;
- Het faillissement van de Leverancier is aangevraagd;
- Er executoriaal beslag is gelegd onder (een deel) van de goederen van de Leverancier en dit beslag niet binnen dertig (30) dagen na beslaglegging is opgeheven;
- De Leverancier geliquideerd wordt of anderszins haar activiteiten staakt.
9. Overmacht
- Er is sprake van overmacht als Leverancier niet aan zijn verplichtingen kan voldoen als gevolg van een oorzaak of situatie die buiten zijn schuld of risicosfeer ligt (zoals oorlog, transportvertragingen of overstroming). Leverancier is ontheven van elke aansprakelijkheid en compensatie in geval van overmacht.
- Leverancier behoudt zich het recht voor om Levering van Bestelling op te schorten en/of te verlengen zolang de overmacht duurt. Klant is in dit geval gerechtigd om de Overeenkomst kosteloos te ontbinden.
10. Garanties
- Leverancier garandeert dat eventuele gebreken aan de Bestelling, die binnen onderstaande termijnen worden gemeld, kosteloos door Leverancier zullen worden verholpen.
- Op het warmtepompsysteem: Productgarantie op de onderdelen tot 5 jaar na Levering;
- Op het montagemateriaal: Productgarantie tot 5 jaar na Levering;
- Installatie: Installatiegarantie tot 2 jaar na Levering. Onder installatiegarantie valt de installatie door monteurs en het onderling juist functioneren van het gehele verwarmingssysteem en de diverse systeemcomponenten (zoals binnen- en buitenunit, bekabeling, en overige materialen). Onder deze garantie vallen kosten voor transport, werkzaamheden, materialen, reistijd, etc.
- Er zal door Leverancier geen garantieclaim van Klant worden aanvaard indien schade is ontstaan door:
- Verwaarlozing of slechte zorg door Klant;
- Wijzigingen aan Bestelling door een derde;
- Nadrukkelijke opdracht van of namens Klant, tegen het oordeel in van Leverancier. Opdrachten van deze aard dienen vermeld te zijn op het opleverdocument;
- Extreme weeromstandigheden;
- Defecten op het elektriciteitsnetwerk.
- Na de garantieperiode wordt elke aansprakelijkheid nadrukkelijk uitgesloten. Deze garantievoorwaarden tasten de wettelijke rechten van Klant niet aan.
- Aansprakelijkheid voor zowel schade als voor nakomen van garanties is gemaximeerd tot het bedrag van de dekkingslimiet van de aansprakelijkheidsverzekering van Leverancier .Leverancier verklaart over een aansprakelijkheidsverzekering te beschikken met een dekkingslimiet van tenminste € 1.000.000.
- Elke interventie die door Klant gevraagd wordt en die niet eigen is aan een mankement van de installatie zelf, geeft aanleiding tot facturatie van de onderzoekskosten, uren en transport. Alvorens er door de Leverancier over wordt gegaan tot het verhelpen van een mankement van de Installatie zal er, in de vorm van een offerte, door de Leverancier een indicatie van de kosten gedeeld worden met de Klant.
- Garanties gaan in na Levering van Bestelling.
11. Privacy
- Leverancier verwerkt uw persoonsgegevens alleen voor zover dat nodig is om de Overeenkomst met u uit te voeren of op basis van verdere toestemming die u heeft gegeven.
- Klant geeft Leverancier toestemming om klantgegevens te delen met de initiërende community leader, iChoosr en officiële instanties zoals de netbeheerder.
- Leverancier zal klantgegevens niet beschikbaar stellen aan derden anders dan nodig is voor het uitvoeren van Overeenkomst, tenzij Klant daar expliciet toestemming voor geeft.
12. Geschillen
- Geschillen tussen Klant en Leverancier over de totstandkoming of uitvoering van de overeenkomst(en) met betrekking tot de Bestelling c.q. Levering, kunnen zowel door de Klant als door de Leverancier aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Algemeen van de Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken, tenzij Leverancier is aangesloten bij Techniek Nederland, in welk geval deze geschillen aanhangig kunnen worden gemaakt bij de geschillencommissie Installerende bedrijven.
- De Geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling, als de Klant zijn klacht eerst bij de Leverancier heeft ingediend.